Se împlinesc 98 de ani de când codleanul Albert Ziegler a stabilit
recordul de altitudine prin zborul său deasupra Măgurii din 19
octombrie 1913, în timpul căruia a reușit performanța de 3000 de metri,
remarcabilă pentru acea perioadă de pionierat, constituind un punct
marcant în istoria mondială a aviației.
Performanțele sale nu s-au limitat doar la
stabilirea recordului de altitudine, Albert Ziegler fiind printre primii
constructori de aparate de zbor din Transilvania și cel care a
revoluționat construcția avioanelor, inovația sa aripa în V fiind
folosita azi la majoritatea aeronavelor.
Albert Ziegler s-a născut într-o familie de
țărani sași din Codlea, la 9 aprilie 1888 și a copilărit pe Langgasse
(str. Lungă), unde a avut primul contact cu lumea aviației atunci când a
descoperit că umbrela cu care se juca pe șură a planat când a scăpat-o
din mână. Mai târziu se spune că a construit primul planor folosind două
umbrele ale tatălui său. A intrat în contact cu lumea tehnicii după
terminarea școlii primare când a învățat meseria de lăcătuș la Brașov.
Încă de pe timpul uceniciei s-a remarcat prin interesul acordat
telegrafiei și a lucrat la un motor care trebuia să funcționeze fără
benzină, proiect pentru care Camera de Comerț și Meserii din Brașov i-a
acordat un premiu.
Dornic de a învăța lucruri noi a plecat în
Elveția, Anglia și în Franța pentru o perioadă de doi ani unde a lucrat
și s-a instruit în domeniul motoarelor. În anul 1908 a început cu
adevărat munca în domeniul aviatic la Berlin, completându-și studiile
tehnice și definitivând o serie de proiecte precum un automobil anfibiu,
un avion și motoare premiate la concursuri internaționale.
În anul 1911 s-a mutat în Germania pentru
a-l asista pe prințul Sigismund von Preussen la construirea unui planor
şi este angajat de constructorii de aeroplane Rumpler, Wright şi Garuda.
În luna aprilie a anului 1912 firma
Siemens-Schuckert i-a donat un atelier, scule și un motor de 50 cai
putere, folosit de Albert Ziegler la construcția primului său avion
monoplan, cu care a susținut în iulie 1913 examenul de pilotaj și
zboruri demonstrative. Inovația pusă în aplicare la construcția
avionului a fost aripa în V, care a modificat aerodinamica, crescând
astfel manevrabilitatea. Noutatea a fost remarcată și apreciată de
specialiști, presa vremii numind creația ,,Pfeilflugzeug”(avion
săgeată).
Spre sfârșitul anului 1913 Albert
Ziegler s-a întors în Codlea și a obținut o donație de peste 15000
coroane din partea prietenilor și a unor afaceriști, suma fiind folosită
pentru obținerea unui avion monoplan Etrich-Eindecker pe care a montat
un motor Mercedes de 120 cai putere.
Cu acest avion, la data de 19 octombrie 1913, la șase săptămâni de la accidentul lui Aurel Vlaicu, a zburat peste Codlea și Măgura Codlei, stabilind un nou record mondial de 3000 m altitudine.
Cu acest avion, la data de 19 octombrie 1913, la șase săptămâni de la accidentul lui Aurel Vlaicu, a zburat peste Codlea și Măgura Codlei, stabilind un nou record mondial de 3000 m altitudine.
După aterizare codlenii au organizat o
serbare iar Ziegler a fost purtat pe sus de mulțimea entuziasmată și
încununat cu frunze de stejar.
Până în iunie 1914 a efectuat 90 de zboruri
demonstrative din care 35 cu pasageri, serie care culminează cu o
aterizare forțată în apropiere de Sighișoara, în timpul căreia avionul a
suferit ușoare stricăciuni, remediate ulterior de Ziegler.
În data de 28 noiembrie 1913, a susținut
examenul pentru licența de pilot și constructor de avioane, pe
aerodromul Johannistal din Berlin revenind apoi în Transilvania.
În zilele de 4 și 7 decembrie 1913, au
urmat zboruri demonstrative la Sibiu unde s-a adunat o mulțime
impresionantă pentru a-l urmări.
În timpul primului Razboi Mondial, Ziegler
a lucrat ca șef al echipei de piloți de încercare al uzinei aeronautice
din Lloid, Austria și ca instructor de zbor în Germania.
În afara activității prezentate punctual,
Albert Ziegler a construit mai multe serii de planoare pe care le-a
lansat și pilotat la periferia Codlei, în locul numit azi Poligon. De
asemenea a construit planoare care au intrat în dotarea primei școli de
pilotaj de la Sânpetru dar și pentru alte școli similare nou apărute în
țară.
Viața și activitatea lui Albert Ziegler
sunt curmate de moartea sa, survenită în circumstanțe neelucidate în
anul 1946 în localitatea Halle din Germania.
Activitatea sa nu a rămas fără ecou,
meritele fiindu-i recunoscute de specialiștii și presa vremii dar și de
istorici, acestia din urmă clasându-l printre primii o sută pionieri ai
aviației.
În orașul Codlea există o stradă cu numele acestui pionier al aviației mondiale.
În memoria personalității lui Albert Ziegler, Asociația Pentru Înfrumusețarea Codlei intenționează să organizeze o întrunire anuala ă aeromodeliștilor. Vom reveni cu detalii în preajma evenimentului.
În memoria personalității lui Albert Ziegler, Asociația Pentru Înfrumusețarea Codlei intenționează să organizeze o întrunire anuala ă aeromodeliștilor. Vom reveni cu detalii în preajma evenimentului.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu