Piata Sfatului |
Două
oraşe româneşti au decis să apeleze la noile soluţii de iluminare, care
ajută municipalitatea să facă economii semnificative la factura la
energie electrică. Un al treilea oraş vrea să devină primul SMART CITY
al ţării.
Braşovul este unul dintre oraşele care foloseşte sistemul de telemanagement al iluminatului public. Sistemul a fost deja testat pe patru dintre străzile oraşului. Pe corpurile de iluminat din zonele străzilor Apollo, Neptun, Crinului şi Avram Iancu au fost instalate 97 de dispozitive InteliLight, pentru optimizarea iluminatului public. Aprinderea şi stingerea corpurilor de iluminat public se realizează cu ajutorul senzorilor.
Braşovul este unul dintre oraşele care foloseşte sistemul de telemanagement al iluminatului public. Sistemul a fost deja testat pe patru dintre străzile oraşului. Pe corpurile de iluminat din zonele străzilor Apollo, Neptun, Crinului şi Avram Iancu au fost instalate 97 de dispozitive InteliLight, pentru optimizarea iluminatului public. Aprinderea şi stingerea corpurilor de iluminat public se realizează cu ajutorul senzorilor.
Viceprimarul Miklos
Gantz spune că întreg iluminatul public din municipiu va fi unul
inteligent în maximum doi ani. "Este foarte important să scădem
costurile cu iluminatul public. Cu acest sistem, reducerile ajung la 30%
- 35%, ceea ce în sume efective ar însemna cam 250.000- 300.000 de lei
lunar", spune viceprimarul Miklos Gantz, citat de Bună Ziua Braşov.
Implementarea sistemului InteliLight în întreg municipiu ar ajunge la 1,2 milioane de euro, sumă care poate fi amortizată în maxim trei ani doar din economiile făcute la energia electrică.
Implementarea sistemului InteliLight în întreg municipiu ar ajunge la 1,2 milioane de euro, sumă care poate fi amortizată în maxim trei ani doar din economiile făcute la energia electrică.
În cazul Braşovului, cea
mai mare parte din costul necesar proiectului este acoperită din fonduri
europene. Astfel, primăria va contribui cu doar 200.000 de lei la
proiectul ale cărui costuri totale se ridică la 10 milioane de lei.
În vestul ţării, în oraşul Timişoara, primăria a început să privească înainte şi să se gândească la metode pentru a reduce consumul public de energie electrică.
Drept
urmare, câteva zeci de becuri de pe stâlpii de iluminat au fost
înlocuite cu lămpi cu LED (diodă emiţătoare de lumină), mult mai
economice. Cu banii economisiţi într-un an de noile lămpi – adică în jur
de 130 de milioane de lei vechi – primăria ar putea, spre exemplu, să
instaleze zece cişmele stradale în parcuri sau în zonele aglomerate.
Schimbarea
a început în luna februarie 2011, când primăria a acceptat un
experiment: o firmă din oraş a montat gratuit 54 de lămpi cu LED:
clasicele becuri cu vapori de sodiu de 250 de waţi au fost înlocuite cu
noile lămpi de 119 waţi.
Deoarece are un consum cu 60% mai
scăzut, o lampă cu LED de 119 waţi economiseşte 248 de lei pe an faţă de
un bec obişnuit de 250 de waţi, a explicat pentru greatnews.ro Dănuţ
Pobega, şeful Biroului Iluminat Public de la Primăria Timişoara. La un
preţ de 0,4 lei pe KWh, cele 54 de lămpi economisesc în total 13.392 de
lei pe an (133 de milioane de lei vechi), a continuat el.Un
calcul simplu arată că, dacă oraşul cu 318.000 de locuitori şi-ar
înlocui toate cele 20.000 de becuri obişnuite cu lămpi cu LED, s-ar
putea economisi pe an 4,96 milioane de lei (49 de miliarde de lei vechi
sau 1,1 milioane de euro).Un proiect de acest fel a fost propus şi oraşului Sibiu, care ar putea deveni primul SMART CITY din România.Potrivit
Orei de Sibiu, oraşul ar putea ajunge un oraş inteligent prin folosirea
energiilor regenerabile (spre ex: panouri solare, energia eoliană,
etc), prin modificări aduse clădirilor care să conducă la o mai mare
eficienţă energetică (izolarea pereţilor, utilizarea unei mai bune
tâmplării, etc), prin utilizarea celulelor fotovoltaice în generarea de
energie termică sau electricitate, prin integrarea în comunitate a
autovehiculelor electrice, prin modernizarea iluminatului public şi prin
încurajarea folosirii transportului în comun sau a bicicletei în
defavoarea autovehicului propriu.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu