
Astfel cronicile locale, incepand cu cea a
protopopului Vasile (1628) si Radu Tempea II (1741), continuate de multi
alti cronicari, surprind sporadic momente de evolutie privind
construirea bisericii.
La 15 decembrie 1399, la un veac dupa prima atestare,
papa Bonifaciu al IX-lea emite un edict papal prin care cere si
porunceste epicopului de Strigoniu sa converteasca pe "fidelii" din
Schei "deoarece, dupa cum am inteles - scria papa - au o biserica pentru
folosul lor si slujirea zeilor".
![]() |
Cercetari prilejuite de lucrarile de restaurare,
initiate de Directia Monumentelor Istorice intre anii 1969-1975, au
confirmat existenta succesiva a trei edificii de cult, incepand cu
veacul al XIV-lea. Cea dintai era o biserica de lemn, la care au slujit
intre altii, preotii Costea (+1477) si Patru cel Batran (+1541).

A treia constructie o porneste Neagoe Basarab, tot in piatra, cu un plan asemanator precedentei, cu absida poligonala, cu muchii in ax si trei contraforturi, motiv pentru care cronicile locale ii adreseaza meritate omagii.

In schimb, biserica de piatra se bucura de aportul ctitoricesc al mai multor voievozi si boieri din Muntenia si Moldova. Lui Neagoe Basarab ii urmeaza Petru Cercel, care, indemnat de inimosii protopopi din Schei, Iane si Mihai, "au ridicat - ne precizeaza cronicarul Radu Tempea - tinda bisericii de piatra si au infrumusetat oltariul si besereca cea veche cu toate chipurile sfintilor si cu podoabe in anul 7092 (=1583)".

Pisania bisericii, sapata in piatra si montata deasupra usii, ii infatiseaza pe cei doi voievozi - Petru Cercel si Aron Voda - care au continuat si incheiat o lucrare de suflet inceputa mai demult.

O noua modificare arhitectonica se produce la 1733 "iulie 9 zile, luni, la 7 ceasuri s-au pus temeliile paraclisului, care s-au facut pentru treaba ispovedaniei, intru hramul Blagovestenilor Precestei, care s-au facut prin indrumarea si purtarea de grija a popei Radului, fiul popei Radu Tempea".

Purtand hramul Bunei Vestiri, noul paraclis a fost imbracat in pictura murala intre anii 1735-1738 de vestitii "zugravi" craioveni Hranite Grigore, Gheorghe, Ioan si Mihail, care reproduc intre altele apocalipsul Sfantului Ioan, primul sobor de la Niceia din 325, tema Deisis si a invierii, "roata lumii" - o scena unica a rotirii pamantului in jurul soarelui, rotatie executata de sfinti - program iconografic surprinzator si apreciat de marii specialisti in domeniu.

Urmand exemplul protopopului Radu Tempea, urmasul
sau, protopopul Eustatie Grid - tatal primului gramatic, Dimitrie
Eustatievici Brasoveanul - construieste pentru echilibru arhitectornic
cel de al doilea paraclis, spre sud, pe care il defnitiveaza la 1750,
avand ca hram "Inaltarea Domnului", bucurandu-se de sprijinul
localnicilor, negustori de vaza : Radu Pricop cu sotia, Paraschiv si
Hagi Pricup cu sotia Anstasia.

Valorosul paraclis impresioneaza, nu numai prin
valorile picturale de secol XVIII, realizate de zugravii Ioan, Iancu,
Constantin si Irimie, ci si prin tampla originala cu motive
brancovenesti, restaurata dupa 1975 de Directia Monumentelor Istorice.

Asa cum se prezinta astazi biserica, este formata
dintr-o nava rectagulara unita, cu absida circulara de la rasarit si cu
pronaosul si tinda de la apus. Iconostasul este sculptat si decorat cu
motive brancovenesti.

Interiorul bisericii centrale este imbracat cu
pictura valorosului artist Costin Petrescu, executata in deceniul al
cincilea al veacului XX, folosindu-se si de concursul elevilor sai de la
Belle-Arte.

Gasim aici pe peretele dinspre miaza-noapte fresca
intrarii lui Mihai Viteazul in Brasov, intampinat la poarta cetatii de
protopopul Mihai, cunoscutul colaborator coresian. Pe peretele frontal
gasim imaginea a patru voievozi ctitori si tabloul alegoric al
tipografiei coresiene, iar pe peretele de sud scena incoronarii lui
Ferdinand la Alba Iulia, pentru ca pe peretele dinspre rasarit sa putem
privi un moment festiv cu mitropolitul Andrei Saguna, liceul, ctitorit
de inaltul ierarh si alaiul junilor.

Portretul mitropolitului Andrei Saguna si al
mitropolitului Nicolae Balan se gasesc si in interiorul bisericii pe
peretele de sud, pentru ca pe cel de nord sa aflam imaginea regelui
Mihai si al mamei sale Elena, realizate tot de Costin Petrescu in cadrul
lucrarilor de restaurare dintre anii 1939-1946.

Atunci s-a construit podisorul pentru cor, s-au
realizaat usile de la intrare si stranile, sculptate de Moise Schiopul
din Rupea. Protosincelul Ieronim Balintoiu de la Manastirea Hodos Bodrog
realizeaza noul iconostas, conditii in care cel vechi este daruit
bisericii din Predelut Bran.

Biserica Sfantul Nicolae din Scheii Brasovului
reprezinta pentru locuitorii din Tara Barsei un avanpost in lupta pentru
pastrarea traditiei si culturii romanesti. Cand norii tulburi ai
veacurilor trecute incercau sa umbreasca aceasta vatra de credinta,
aici, langa zidurile cetatii, s-au ridicat cateva dintre cele mai mari
valori ale spiritului romanesc.

Biserica Sfantul Nicolae din Scheii Brasovului detine
o impresionanta biblioteca si o arhiva imbogatita cu hrisoave si carti
domnesti, mii de acte, zapise, registre si scrisori care constituie un
tezaur pentru istoria si cultura neamului romanesc.

Cele aproximativ 4000 de carti vechi si peste 30.000
de documente, precum si numeroasele obiecte muzeale stau astazi
marturie, oferind tuturor posibilitatea de cunoastere a inceputurilor.

Sub egida Bisericii s-a infiintat prima scoala romaneasca. Scoala noua, de piatra, a fost construita in 1597, prin osteneala protopopului Mihai, din fondul daruit cu draga inima de Aron Voda al Moldovei. Aici veneau sa cunoasca lumina invataturii toti copiii mai rasariti ai Brasovului.
Prima Scoala Romaneasca este recladita in 1760, adaugandu-i-se un etaj in stil baroc. Incepand cu anul 1559, limba de predare in aceasta scoala era romana.

Aici s-au tiparit primele carti de circulatie in
limba romana - prin diaconul Coresi; s-a scris prima gramatica
romaneasca - Dimitrie Eustatievici -1757; s-au tradus primele carti
populare - dascalul Costea - si multe alte valori ale spiritualitatii
romanesti.

Prima Scoala Romaneasca, construita in 1495 pastreaza
elementele stilului baroc de la modificarile care i-au fost aduse in
anii 1760-1761. Intre 1557 si 1583 Diaconul Coresi tipareste aici 17
titluri in romana si slavona, pe hartie fabricata intr-o manufactura
brasoveana.

Sala "Diaconul Coresi" ale carei exponate sunt: "Cazania a II-a" ("Cartea romaneasca cu invatatura"), "Psaltirea", "Sbornicul", "Octoihul" s.a.; Sala "Cartea, factor de unitate nationala", unde, cele peste 80 hrisoave domnesti, inscrise pe pergament si aurite, confirma permanentele legaturi intre tinuturile romanesti si, unde sunt expuse cele mai valoroase monumente de limba romana medievala printre care se numara: "Biblia de la Bucuresti"(1688), "Cazania lui Varlaam"(1643), "Indreptarea legii" de la Targoviste(1652),s.a.

"Sala cu vatra"- un mic colt etnografic reprezentat de vatra, icoane pe sticla si obiecte casnice amintind de caracterul sasesc al Scheiului in perioada medievala.

Autoritatea locala accepta in 1578 folosirea ca prim manual romanesc a catehismului coresian la scoala din Schei. Mai trec cativa ani si popa Iane scrie intaiul text brasovean in limba romana, iar apoi, in secolul XVI, dascalul Barbu Hoban se osteneste si scoate primul manual de filosofie.

Intre 1821 si 1828 Anton Pann poposeste pentru catva timp in Schei. In luna mai 1848 George Ucenescu compune muzica imnului "Desteapta-te, Romane".
Muzeul Primei Scoli Romanesti din Scheii Brasovului
Alaturi se afla, recent restaurat, Complexul muzeal din incinta bisericii Sfantul Nicolae, care expune in cca 30 camere, valori menite sa confirme traditiile de cultura si arta pe care le-a inscris Scheii brasovului in patrimoniul national.
Dintre exponatele intalnite mentionam cateva titluri valoroase: Cazania a II-a - Carte romaneasca de invatatura - tradusa de protopopii Iane si Mihai, Psaltirea, Sbornicul, Octoihul; si, bineinteles, tiparnita diaconului la care se poate lucra si azi. Lucian Blaga spunea ca aceste carti au inscris in cultura romana "intaiul mare poem al acestui neam".

Biserica Sfantul Nicolae din Scheii Brasovului a fost intotdeauna o vatra de lumina si inchegare ortodoxa, reusind sa solidarizeze in jurul ei intreaga suflare romaneasca din acele vremuri. Vizitand muzeul primei scoli romanesti, ti se taie rasuflarea descoperind atatea taine pretioase ale propriului popor.

Preotii care au slujit aici, carturari vestiti, au
adus o contributie insemnata la patrimoniul culturii si limbii literare,
materializata prin editarea primelor carti romanesti, scrierea primei
gramatici romanesti, copierea si traducerea unor manuscrise de o
inestimabila valoare, bijuterii unicat ale culturii si literaturii
populare din tara noastra.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu