POIANA BRASOV-TRASEE AUTO- I
Brasovul este principalul centru
economic, administrativ si turistic din apropierea statiunii Poiana Brasov.
Municipiul Brasov este legat cu Poiana
Brasov printr-o sosea modernizata cu o lungime de 12 km si o diferenta de nivel
de 430 m, precum si prin numeroase trasee turistice.
Aceasta sosea este principala cale
de accces in Poiana Brasov si are in lungul ei numeroase puncte de perspectiva.
Soseaua se desprinde spre sud-vest, din partea central a Brasovului, unde se
afla si capatul liniei de autobuze R.A.T Brasov, 20 Brasov- Poiana Brasov. In
primul sector, soseaua strabate cartierul Warthe, de pe dealul cu acelasi nume,
si dupa 4,5 km ajunge la un punct de perspectiva situat la altitudinea de 810
m. de aici se deschide o priveliste de neuitat a supra cartierelor vechi ale
orasului, strajuite de culmea prelunga a Tampei (955 m altitudine). Urmeaza un sector mai inclinat,
cu numeroase serpentine stranse, care se continua cu un drum de culme, cu
inclinare mai redusa. La km10, in Poiana de Jos(Poiana Mare), intalnim Cabana
Junilor, in apropierea careia se gaseste si o gradina de vara. Continuand
drumul spre sud, dupa 2 km ajungem in Poiana de Sus (Poiana Mica) in care este situate statiunea
Poiana Brasov. La altitudinea de 1020 m intersectam soseaua Poiana Brasov –
Risnov, iar dupa 200 m ne aflam in partea centrala a statiunii, la capatul
liniei de autobuz 20.
Municipiul Brasov.este punctual
principal de patrundere pe cale auto in statiunea Poiana Brasov. Impresia
deosebit de placuta pe care o face Brasovul asupra vizitatorilor este urmarea
unei imbinari originale a cadrului natural cu cel construit. Situata la
contactul Muntilor Postavaru cu depresiunea Brasov, in conditii geografice
favorabile asezarilor omenesti, localitatea a avut o evolutie ale carei
inceputuri se pierd in secole dinaintea erei noastre. Primul nucleu al Brasovului
este considerat asezarea romaneasca de
“Pe Coasta” din cartierul Schei. La inceputul secolului al XIII-lea
(dupa 1211),cand Tara Barsei a fost donata cavalerilor teutoni,langa aceasta
localitate apar asezari ale populatiei saxone. Contactele dintre formatiunile
teritoriale romanesti si populatia saxona, pericolul cuceririlor otomane,
dezvoltarea comertului si a mestesugurilor si, mai tarziu industrializarea au
imprimat – succesiv sau concomitent – trasaturi distincte peisajului urban.
Dupa 1944 si mai ales in ultimile sase decenii, orasul s-a extins prin
dezvoltarea puternica a industriei (1968-1989) si prin construirea de noi
cartiere rezidentiale(1990-2010) Interesul turistilor este polarizat cu
precadere de centrul civic (zona cultural-administrativa si comerciala), de
cartierul Schei (zona rezidentiala sud-vestica) si de creasta calcaroasa a
Tampei.
Centrul civic vechi, cu
constructiile medievale, este incadrat de ruinele zidului vechii cetati. Daca
la inceput cetatea era aparata de santuri cu apa, palisade si turnuri pentru
observatie, spre sfarsitul secolului al XVI-lea incepe constructia primului
brau de aparare din zid. Cetatea era intarita continuu, cu ajutorul
locuitorilor satelor din jur care transportau material de constructive din
albiile raurilor si din muntii inconjuratori. Spre sfarsitul secolului al
XVI-lea ajunsese cea mai puternica cetate din Transilvania, fiind inconjurata
de doua sau trei randuri de ziduri, canale cu apa si alte fortificatii
puternice.
Zidurile cetatii se pastreaza si
astazi pe toata latura sud-estica, la poalele Tampei, pe o lungime de 1 km.
Daca urcam la magazinul “STAR” spre sud-est, pe strada Dobrogeanu Gherea ,
ajungem in cateva minute langa Bastionul Funarilor, coltul nord-estic al
cetatii, si in present, capatul zidurilor. Cotind la dreapta, Pe Aleea Tiberiu
Brediceanu (“Promenada Timpei)avem posibilitatea sa urmarim zidurile trecand pe
langa bastionul Postavarilor , unul din cele mai puternice puncte de aparare
ale cetatii, pana la coltul sud-estic
marcat de marele Bastion al Tesatorilor. Acest bastion, unic in felul sau in
tara noastra, este folosit in anotimpul cald pentru concerte in aer liber.
Bastionul Tesatorilor are forma unui hexagon neregulat cu ziduri de 3 m grosime la baza si doua
turnulete de observatie. In interior sunt dispuse 3-4 niveluri de galerii pentru
aparatori. A fost construit in doua etape, in prima jumatate a secolului al
XVI-lea, si a fost refacut in anul 1750. Ulterior a fost restaurant in anii
1910, 1950-1951 si 2007-2008. O cladire din apropierea acestui
bastion,construita in anii 1800, adaposteste muzeul “cetatea Brasovului si
fortificatiile din Tara Barsei”. Machete expresive redau aspectul unor asezari
si catati din diferite vremuri. Plimbarea in jurul cetatii continua pe alee,
pana in apropierea unor teterenuri de sport (Bazale sportive Olimpia).
In latura sudica zidurile au fost
daramate dar au ramas doua porti: Poarta Schei (la capatul de sus al strazii Poarta
Schei) si Poarta Ecaterinei, alaturi de aleea Sirul Beethoven. Poarta Schei,
construita in stil classic, este mai noua (1827), pe cand Poarta
Ecaterinei,singura poarta medievala ramasa pana azi, a fost construita in anul
1559. Din Sirul Beethoven intram in strada Gheorghe Baritiu, unde intalmim
Bastionul Fierarilor situate la coltul de sud-vest al cetatii. Aceasta cladire
a fost construita la inceputul secolului al XVI-lea (1521) sub forma de
pentagon, dar din structura sa initiala se mai pastreaza destul de putin. El
adaposteste Arhivele Statului – filiala Brasov, in care se pastreaza numeroase
documente istorice valoroase. Intre acestea pot fi amintite – existenta celui
mai vechi document eleborat la cancelaria Tarii Romanesti- privilegiul acordat brasovenilor de catre Vlaicu Voda la
20 ianuarie 1368 – si primul document redactat in limba romana- scrisoarea lui
Neacsu din Cimpulung din 1521, catre Johannes Benkner, judele Brasovului.
Ocolind pe la stanga Bastionul Fierarilor intram in romantica strada Dupa
Ziduri si coboram de-a lungul paraului Scheilor, pe latura vestica a
patrulaterului care alcatuia cetatea.
Spre stanga, pe pantele puternic
inclinate ale dealului Warthe, zarim doua turnuri de observatie din afara
cetatii, construite in secolul al XV-lea: Turnul Negru (ceva mai jos si cu
sectiune patrata) si Turnul Alb (mai sus, langa calea Poienii, si cu sectiune
semicircular). La capatul strazii (acolo unde se afla statia de plecare a
liniei de autobuze 20, Brasov - Poiana Brasov) ne aflam in coltul nord-vestic
al cetatii. Pe locul actualei Biblioteci municipal se inalta, pana la 1887,
Bastionul Curelarilor. Bulevardul 15 Noiembrie, care se deschide spre dreapta
(est) pana la magazinul “STAR” (800m) isi datoreaza traseul si largimea zidului
si santului cetatii de pe aceasta latura (Nordica), ale caror vestigii au
disparut pe masura dezvoltarii impetuoase a orasului. Cele doua mari porti
medievale, de la capatul de jos al strazii Republicii (strada Portii in trecut)
si al strazii 15 Noiembrie (Strada Manastirii) s-au mentinut pana la inceputul
secolului al XIX-lea. In lungul acestui bulevard, sau in apropierea lui, s-a
conturat “centrul nou” al Brasovului cu hoteluri - restaurant Carpati, Capitol,
Magazinul” Brasov “, Teatrul Dramatic. Cladirile mai vechi de pe bulevard
adapostesc Muzeul de arta Posta centrala,
Primaria .prefectura s.a.
In “centrul vechi” putem ajunge
la una ditre cele doua artere comerciale: strada 15 Noiembrie (al carei capat
de jos este situata la 150 m est de statia terminus a liniei 20) sau pe strada
Republicii (interzisa circulatiei vehiculelor). Acest centru, astazi Piata Sfatului, are in mijloc “Casa
Sfatului” – vechea primarie atestata documentar la inceputul secolului al
XV-lea. Pe atunci exista doar o simpla constructie, alcatuita din doua camere,
apartinand breslei blanarilor. De-a lungul veacurilor, cladirea a fost marita
si modificata, ajungand ca pe la mijlocul secolului al XVII-lea sa primeasca o
forma asemanatoare cu cea de astazi. Dupa incendiul din 1689 a fost restaurata,
forma actuala cu loggia in stil baroc datand din anii 1770-1774. Pe fronton,
deasupra intrarii principale, se afla stema orasului: un trunchi de copac din
argint, dezradacinat,sustinand o coroana de aur. In cea mai cunoscuta dintre
legendele in legatura cu aceasta stema se povesteste despre un pastor care a
gasit o coroana de aur pe o buturuga. Coroana a fost lasata de un rege in retragere
urmarit de inamic. Pe acel loc, spune legenda, a fost construit un oras care a fost numit “Corona”. Denumirea a fost
determinata in realitate de faptul ca era un oras liber care depindea numai de coroana. Sub aceasta denumire de
“Corona” orasul apare pentru prima data in documente in 1235, dar tot in
secolul al XII-lea il gasim si ca “Brasu”, “Braso” si Brasov. Cladirea
adaposteste in prezent Muzeul de istorie. Pe latura sud-estica a
Pietii Sfatului (spre Timpa) ne atrage atentia o cladire veche (de la mijlocul
secolului al XVI-lea), construita in stilul halelor din apusul Europei. Este
Casa Hirscher, podul Mestesugarilor numita si Casa Comertului sau Podul
Batausilor, locul in care isi vindeau marfurile mestesugarii si negustorii
brasoveni. Cladirea are forma unui dreptunghi (cu latura lunga spre strada Hirscher), inchizand o curte interioara.Acum adaposteste un mare complex de
alimentatie publica – Cerbul Carpatin. Pe latura vestica a Pietii
Sfatului (la numarul 23) se afla
Muzeul “Casa Muresenilor”. Cel mai cunoscut membru al acestei ilustre
familii de carturari patrioti transilvaneni – Andrei (1816-1863) al carui monument se afla langa Teatrul
Dramatic – a participat la revolutia de la 1848 si este autorul inflacaratului
imn “Desteapta-te romane”.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu