GARA BRASOV | Un blog cu și despre...Brașov!

10.06.2011

GARA BRASOV


Gara Brasov-1800




Prima staţie feroviară a urbei a fost construită paralel cu drumul Hărmanului (actuala stradă a Hărmanului), vizavi de fosta Rafinărie. A fost ridicată între anii 1871 – 1873 de către Societatea Căilor Ferate Ungare de Est, fiind o clădire austeră, cu parter pentru birouri şi etaj pentru locuinţele de serviciu ale angajaţilor. Imobilul ar fi putut rămâne nefolosit, pentru că, la un moment dat, un scandal financiar a oprit lucrarea căii ferate către Braşov.În Gazeta de Transilvania din 8 ianuarie 1872 se scria:
„Cetatea şi Comuna Braşovului s-a sbuciumat 25 de ani să aibă cale ferată, lucru pentru care nu a cruţat nici bani nici trudă, pe când credeau că sunt aproape de Braşov, a venit ştirea că fraţii Waring care în anul 1868 se obligau să facă calea ferată Oradea – Braşov, nu mai au fonduri, arătând că în anul 1871 ştiau că lipsesc din capital 8.500.000 forinţi.În timpul lucrărilor s-a produs şi un mare scandal; casierul firmei constructoare a fugit din ţară cu suma de 38.000.000 forinţi-lichidităţi, lucrările fiind la un pas de sistare. Din nou, statul intervine în sprijinul societăţii pentru terminarea căii ferate Sighişoara – Braşov.“

Gara Brasov-vedere interioara
Gara Brasov-vedere interioara
Un „car” a sărit de pe şină
Duminică, 1 iunie 1873, într-o zi caldă de vară, o mulţime de braşoveni din oraş şi din satele din jur s-a strâns ca să vadă „carul de foc”. Fix la ora 11.00, la linia întâi din gara Braşov a sosit primul tren festiv, cu 24 de „care” trase de o locomotivă cu abur. Astfel,  a fost deschisă calea ferată Sighişoara – Braşov. Era ultimul tronson al magistralei Oradea – Cluj – Braşov. În aceeaşi zi, a avut loc şi primul incident în cadrul Regionalei de Cale Ferată Braşov. În documentele vremii se consemnează faptul că „la podul mare de peste Olt, de la Racoş, un car a alunecat de pe şine”, dar echipa trenului a repus vagonul pe linie şi trenul şi-a continuat drumul spre Braşov.
Prima linie transcarpatică
În timp, au fost construite şi deschise alte linii de cale ferată care au legat Braşovul de oraşe din Principatele Unite şi din Transilvania. În 1879, a fost inaugurată calea ferată Braşov – Predeal – Ploieşti, prima linie transcarpatică din România. Câţiva ani mai târziu, în 1891, a fost deschisă linia Braşov – Zărneşti (cu intenţia de a se face legătura spre Câmpulung). Cu ocazia acestei inaugurări s-a înfiinţat gara Bartolomeu şi mica staţie Braşov Suburbie, desfiinţată în anul 1961. Tot în 1891,  a avut loc inaugurarea tronsonului Braşov – Sfântu Gheorghe – Târgu Secuiesc.
Distrusă de două războaie


A doua gară a Braşovului a fost construită de Căile Ferate Ungare de Stat, prin extinderea vechii gări cu două aripi simetrice. Noua gară a fost inaugurată în anul 1906, când Braşovul avea 41 de mii de locuitori, iar judeţul ajunsese la un număr de 137 de mii de locuitori. În timpul primului război mondial, gara a suferit numeroase stricăciuni. Clădirea a fost refăcută, dar în timpul celui de-al doilea război mondial a fost din nou afectată serios. Pe 16 aprilie 1944 a fost incendiată şi distrusă de bombardamentele americane.Cea de-a treia gară a oraşului Braşov a fost o construcţie provizorie edificată între anii 1945 – 1947. Era o clădire tip baracă, ridicată pe amplasamentul gării distruse în 1944, din care s-a mai păstrat, totuşi, o parte din etaj.
Actuala gară, din 1962

Cea de-a patra gară a Braşovului, cea care există şi  azi, a fost inaugurată în 1962. A fost construită în zona uzinei Tractorul, pe un amplasament aflat la 800 de metri de liniile vechii gări şi la 1,5 km nord de gara veche. Lucrările au durat un an şi cinci luni. La 1 august 1963, a fost inaugurată festiv circulaţia primei locomotive electrice, pe transonul Braşov – Predeal, prima cale ferată electrificată cu ecartament normal din România.Deasemenea în Municipiul Brașov mai sunt trei alte gări: Bartolomeu, Dârste și Triaj. La momentul actual Gara Brașov este una dintre cele mai tranzitate gări din România, fiind la intersecția principalelor magistrale de cale ferata din România. În fiecare zi prin această gară trec peste 150 de trenuri de călători și numeroase trenuri de marfă. Aceste trenuri operează în traficul național dar și internațional. Din Gara Brașov pleacă și sosesc trenuri în toată România, dar și în afara țării, cum ar fi : Budapesta, Viena, Munchen, Praga, Bratislava, Cracovia.
Peroanele si gara Brasov
Regina parcata in fata Turnului de control
În ceea ce privește transportul de pasageri aici operează trenuri ale Căilor Ferate Române, Regio-Trans, iar la transportul de marfă în special firma Grup Feroviar Român (GFR).
Sunetul care precedă anunțurile efectuate prin stația de amplificare a gării reprezinta câteva note din opereta Crai Nou de Ciprian Porumbescu.
Linii pe care operează CFR:
  • Magistrala 200: Brașov - Făgăraș - Podu Olt - Sibiu - Vințu de Jos - Simeria - Deva - Arad - Curtici
  • Magistrala 300: București Nord - Ploiești Vest - Sinaia - Brașov - Sighișoara - Teiuș - Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor
  • Magistrala 400: Brașov - Sfântu Gheorghe - Miercurea Ciuc - Siculeni - Deda - Dej Călători - Jibou - Baia Mare - Satu Mare
Liniile închiriate de către CFR, pe care operează Regio-Trans sunt Brașov - Zărnești și Brașov - Întorsura Buzăului.
Din Brașov sunt trenuri sau vagoane directe zilnice spre următoarele localități din România:
Gara Brasov
București, Timișoara, Cluj Napoca, Ploiești, Oradea, Iași, Constanța, Galați, Craiova, Sibiu, Bacău, Suceava, Târgu Mureș, Baia Mare, Miercurea Ciuc etc
Distanțe față de alte orașe (gări) din România
  • Brașov și București Nord - 166 km
  • Brașov și Arad (via Sighișoara) - 453 km
  • Brașov și Arad (via Sibiu) - 433 km
  • Brașov și Cluj-Napoca - 331 km
  • Brașov și Constanța (via București Nord) - 391 km
  • Brașov și Constanța (via Buzău) - 387 km
  • Brașov și Craiova (via Bucuresti Nord) - 375 km
  • Brașov și Craiova (via Râmnicu Vâlcea) - 335 km
  • Brașov și Galați - 310 km
  • Brașov și Iași (via Buzău) - 453 km
  • Brașov și Iași (via Bacău, Miercurea Ciuc) - 470 km
  • Brașov și Oradea - 484 km
  • Brașov și Satu Mare (via Miercurea Ciuc) - 517 km
  • Brașov și Satu Mare (via Cluj Napoca, Baia Mare) - 583 km
  • Brașov și Suceava, (Gara Burdujeni) (via Siculeni) - 457 km
  • Brașov și Gara Timișoara Nord (via Sibiu, Lugoj) - 456 km Distanțe față de alte orașe (gări) din Europa
  • Peroanele din gara Brasov
    Brașov și Belgrad (via Timișoara) - 634 km
  • Brașov și Berlin (Gara Berlin Hbf), (via Praga) - 1733 km
  • Brașov și Budapesta (Gara Budapest-Keleti pu), (via Arad) - 706 km
  • Brașov și Budapesta (Gara Budapest-Keleti pu.), (via Teiuș, Oradea) - 731 km
  • Brașov și Chișinău (via Buzău, Iași) - 584 km
  • Brașov și Frankfurt pe Main - 1733 km
  • Brașov și Kiev (Gara Kiev Pas), (via Suceava) - 1241 km
  • Brașov și Sofia (via București Nord) - 705 km
  • Brașov și Venezia - 1557 km
  • Brașov și Viena (Gara Wien Westbf.), (via Arad) - 978 km
  • Daca doriti mai multe informatii despre ceea ce este"Complexul feroviar Brasov"-accesati acest link si veti gasii datorita unui cunoscator toate informatiile ,dar absolut toate informatiile despre acest subiect
  •  Complex feroviar brasov

2 comentarii :

  1. n-am shtiut ca a existat shi gara ''brashov-suburbie'',cat despre fosta gara ''brashov-noua'',pot sune ca cladirea mai exista,doar ca e locuita

    RăspundețiȘtergere
  2. pe b-dul victoriei din brashov ,exista actualmente o casa in curs de refacere sau demolare,care era candva halta;in spate [unde e acum cladirea c.f.r. marfa-intre strazile ''basarabia'' shi ''transilvania''],inca exista o bariera.intre stazile amintite in paranteza,linia continua pana la casa verde [care exista shi azi] la intersectzia strazilor ''13 decembrie'' cu b-dul ''grivitzei [care era pasaj de trecere cu calea ferata].in drumul ei [intre strazile ''transilvania'' shi ''basarabia''],exista o casa,care dupa arhitectura pare sa fii fost gara[actualmente partzial gradinitza] pe unde trecea aceasta cale ferata.de asemenea,in actualul'' centru civic'' existau candva case veki[la fel c-a in centrul brashov-ului],iar printr-e ele shi o urma de linie de cale ferata [pasaj catre piatza ce exista atunci].aceea folosea drept linie pt. vagoane de marfa.oricum, shirul de case veki continuau pe toata strada ''zizinului'' inainte de intersectzia cu strazile ''al.vlahutza'' cu ''saturn''.cand au fost demolate aceste case[inainte de 1985] aratau c-a dupa un razboi mondial.privelishtea era inspaimantatoare.

    RăspundețiȘtergere

Arhivă blog

FACEBOOK